MPZP Lea - uwagi zgłaszane przez Mieszkańców, Zarządców Spółdzielni i Wspólnot Mieszkaniowych.
W obszarze Un/P.1 , U/P.2 zgodnie z zapisami Studium Uwarunkowań
i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Krakowa budynek Centralnego Ośrodka Chłodnictwa (COCH) przy ul. Juliusza Lea 116 jako dobro kultury współczesnej wskazany jest do ochrony,
a w projekcie MPZP wprowadzony jest jedynie zapis o objęciu ochroną konserwatorską mozaiki Andrzeja Rochackiego.
Niedopuszczalny jest zapis w par. 61 p.1-2 stwierdzający, iż w przypadku rozbiórki budynku mozaika musi zostać przeniesiona w inne miejsce na tym samym terenie co oznacza wprost, że plan dopuszcza rozbiórkę tych budynków a wręcz przewiduje taką możliwość.
Budynek COCH-u ul. Lea 116
Wnioskuje się, o wykreślenie w par. 61 pkt. w punkcie 6 podpunktu 2. Brzmiącego „ w przypadku rozbiórki istniejącego obiektu pod adresem ul. Lea 116, nakaz przeniesienia obiektu w inne miejsce w terenach oznaczonych symbolem KP/ZP.2 lub U/P.2 z zachowaniem ekspozycji od strony terenu placu KP/ZP.2.” W zamian proponuje się nakaz ochrony elewacji, bryły i gabarytów budynku ze szczególnym uwzględnieniem elewacji oraz mozaiki Andrzeja Rochackiego.
W obszarze U/P.3, Un/P.1 Brak jest zapisów chroniących budynki przy
ul. Lea 112, 112a, 114 jako niezwykle cennej modernistycznej architektury. Budynek Krakbudu z 1961 r. – Lea 112 i pawilon z 1960 r. Lea 112 a. w par. 62 p.7-8 powtarza nakaz ochrony, ale nadal go nie uszczegóławia. Budynek politechniki Lea 114 do ochrony przewidziany jest tylko fragment elewacji, a par. 63 p. 5-6 „ ustala możliwość przebudowy, rozbudowy i nadbudowy” co naszym zdaniem jest niedopuszczalne z uwagi na to, że budynki te są wspaniałym przykładem architektury okresu przed – i powojennego modernizmu
i cały ten obszar stanowi spójną strukturę architektoniczną
i urbanistyczną.
UL. Lea - budynek nr 112 z roku 1961 i pawilon z roku 1960
Budynek Politechniki ul. Lea 114.
W obszarze U/P.1 , U/P.2 , U/P.3, Un/P.1 z zachowaniem nienaruszalności wymienionych w punkcie 1 budynków należy obniżyć wysokość zabudowy do 14 m., wprowadzić 50 % wskaźnik powierzchni biologicznie czynnej i w sposób maksymalny obniżyć wskaźniki dotyczące intensywności zabudowy. Wprowadzić wewnątrz kwartałów strefy zieleni.
Zaproponowane przez mieszkańców i stronę społeczną zmiany spełnią cel zapisany w par. 3 projektu MPZP: „ Celem planu jest kształtowanie układu urbanistycznego uwzględniającego spokojny charakter ulicy Lea, stanowiącej główną oś kompozycyjną obszaru”.
W obszarze U/Mwi.4 wnioskuje się o zmianę parametrów dotyczących wysokości budynków do 14 metrów wysokości dla istniejącej zabudowy wielorodzinnej i dla zabudowy usługowej. Utrzymanie terenu na którym mieści się Szkoła Podstawowa z oddziałami integracyjnymi „Uczeń” na cele wyłącznie edukacyjne z parametrem wysokościowym do 14 metrów.
Wykreślić zapis nie dopuszczający montażu nowej instalacji fotowoltaicznej, który ogranicza wolość swobodnego dysponowania budynkiem, a w szczególności właścicieli mieszkań do skorzystania
z programu „Prosumenta lokatorskiego”. Poprzez planowaną wysokość zabudowy do 20 m dla zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej i 40 m. dla zabudowy usługowej wystąpi zacienienie budynku Lea 114a, która pozbawi instalację fotowoltaiczną dostępu do światła, a tym samym narazi mieszkańców (prosumentów na straty finansowe). Pozbawi również całkowicie światła słonecznego placu zabaw zlokalizowanego przy budynku 114a.
Wnioskujemy o zmianę przeznaczenie obszaru Up/MWk.1 położonego pomiędzy ul. Armii Krajowej a ul. Lea na jej końcowym odcinku, oznaczonego jako działki nr 659/1 i 660/1 obr. 3 Krowodrza na zieleń urządzoną. ZP. Mieszkańcy w ramach projektu Budżetu Obywatelskiego wnioskowali o utworzeniu na tym terenie Parku im. Juliusza Lea.
Dopuszczamy w tym obszarze możliwość budowy żłobka publicznego
i budynku komunalnego w pierzei ulicy Lea.
(Na działkach tych mieścił się dawniej Klub Jeździecki)
Zdjęcie obszaru Up/MWk.1
3.
Dokonać zmiany przeznaczenia n/w obszarów:
Zmienić przeznaczenie terenu oznaczonego w koncepcji planu ZP 1 – na tereny o funkcji MN1
Wyznaczyć w tym obszarze nową linię zabudowy umożliwiającą inwestorom rozbudowę, lub budowę nowych budynków jednorodzinnych nie ograniczając w ten sposób prawa własności.
Na terenie ZP.1 znajduje się dom jednorodzinny o numerze Zarzecze 77
Działki położone na północ od obszaru ZP.1 a stanowiące własność prywatną zostały już ujęte jako ZP w Miejscowym Planie Zagospodarowania Przestrzennego „Młynówka Królewska-Zarzecze”, co już wtedy było bardzo krzywdzące dla właścicieli działek.
Zmienić przeznaczenie terenów oznaczonych w koncepcji planu jako:
ZP 2 na tereny o funkcji MWn/MN
MWn/U.1 na tereny o funkcji MWn/MN.
U/MNi.1 na tereny o funkcji MWn/MN – w par. 37 w pkt 1 wykreślić ppkt 4 o brzmieniu „ zakaz lokalizacji nowych budynków jednorodzinnych, z dopuszczeniem przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy istniejących”.
W tym miejscu nasuwa się pytanie skąd zrodził się pomysł na wtłaczanie pomiędzy zabudowę jednorodzinną zabudowy usługowej i zakaz budowy nowych budynków w pierzei ulicy Włościańskiej, a w szczególności po jej zachodniej stronie.
Poniżej zdjęcia ilustrujące formę zabudowy na wskazanych obszarach.
Ul. Zarzecze strona południowa
Ul. Włościańska
mapka
W terenie zabudowy oznaczony symbolami U.2, U.3, U.4 obniżyć max. wysokość zabudowy do 20 m.
Zmienić parametry w obszarze MWn/U.3 w zakresie:
Dla zabudowy wielorodzinnej 11 m.
Dla zabudowy usługowej 9 m.
Poniżej zdjęcia ilustrujące strukturę zabudowy tego terenu.
Ul. Lea
Ul. Lea
Ul. Przybyszewskiego
Zmiany te pozwolą na Spełnienie wymogu ( postulatu ) Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego dla jedn. urbanistycznej nr 21, której częścią jest zachodni fragment niniejszego projektu MPZP a brzmiącego: „ Zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna do utrzymania i uzupełnień”.
Dla ostrzeżenia pokazujemy przykład niefrasobliwości Wydziału Planowania Przestrzennego przy opracowaniu MPZP dla „Młynówki Królewskiej – Zarzecze”, który dopuścił na małym skrawku terenu w ul. Zarzecze zabudowę nie nawiązującą w żaden sposób do otocznia domków jednorodzinnych jaką prezentuje to zdjęcie.
Niestety Rada Miasta nie wychwyciła tego faktu i uchwaliła Plan!
Układ Komunikacyjny.
Rezygnacja z dróg i chodników oznaczonych w planie:
KDD .1, - Brak zgody mieszkańców na planowane przełożenie
ul. Włościańskiej kosztem terenów prywatnych.
Obsługę posesji w tym obszarze w pełni zabezpieczają wjazdy i wyjazdy na ul. Zarzecze, Włościańską i Lea.
KDD.3 – brak zgody na włączenie tej drogi ( ulicy ) do obszaru KP/ZP.1
Włączenie tej drogi do obszaru KP/ZP.1 pozbawi swobodnego dojazdu do osiedli mieszkaniowych, domów jednorodzinnych, Zespołu Szkół Geodezyjno-Drogowych i Gospodarki Wodnej i pozbawi mieszkańców wielu miejsc postojowych.
KDD .10, KDD .11, KDL. 4 – brak zgody właścicieli nieruchomości
i mieszkańców na budowę proponowanych dróg. Rysunek planu przewiduje drastyczne ograniczenie prywatnych miejsc parkingowych (poniżej norm określonych przez treść planu) poprzez zwiększenie ruchu i ograniczenie przestrzeni parkingowej w okolicy budynku położonego przy ulicy Juliusza Lea 114a. Plan przewiduje wyburzenie wiaty śmietnikowej zlokalizowanej przy budynku bez możliwości usytuowania wiaty w innej lokalizacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Droga KDD .10 przechodzi przez prywatne posesje na której znajdują się drzewa, stacja trafo, parking i jedyny w tym obszarze plac zabaw
z którego korzystają przedszkola położone przy ul Lea i Zarzecze.
Plac zabaw
Plac zabaw i parking w głębi z innej perspektywy.
Brak w planie zabezpieczenia terenu pod plac zabaw, który byłby ogólnodostępny.
Planując układ drogowy należy wziąć pod uwagę to, że obszary U/P.1, U/P.2 obsługiwane są w chwili obecnej przez spójny układ dróg wewnętrznych i 6 bram wyjazdowych wychodzących bezpośrednio na ul. Lea.
Jedna z bram wyjazdowych na ul. Lea połączona z drogą obsługującą wewnętrzny obszar U/P.1, U/P.2.
KDX. 6, KDX. 7 – Mieszkańcy i strona społeczna proponują przenieść ciąg pieszo-rowerowy KDX.7 w miejsce planowanej drogi KDL. 4
Z obszaru oznaczonego w planie KP/ZP. 2 bezwzględnie wyłączyć ul. Lea, Zarzecze i Młodej Polski by uchronić układ drogowy przed paraliżem komunikacyjnym.
Ul. Lea w chwili obecnej stanowi najważniejsze połączenie na kierunku wschód - zachód, a poprzez ul. Młodej Polski także na kierunku południe- północ i w sposób znaczący odciąża ul. Bronowicką i Armii Krajowej, na których tworzą się ogromne korki.
Proponowane rozwiązanie uniemożliwia komunikację wewnątrzosiedlową wypychając samochody na ring tworzony przez ulice: Bronowicką - Piastowską -Armii Krajowej. Mieszkańcy z osiedli i budynków znajdujących się po południowej stronie „Młynówki Królewskiej” pozbawieni zostają bezpośredniego dostępu do Szkoły Podstawowej przy ul. Szlachtowskiego, Przedszkola i Placu Targowego przy ul. Jadwigi z Łobzowa, a także głównej arterii handlowej którą tworzy ul. Rydla.
W obszarze U/MWi.4
Plan przewiduje poprowadzenie ścieżki pieszej do budynku usługowego powstałego zamiast szkoły przez środek garaży wykorzystywanych przez mieszkańców budynku przy ul. Armii Krajowej 6 oraz przez miejsca parkingowe przed bramą do budynku stanowiące własność mieszkańców - przy chodniku miejskim zlokalizowanym w bezpośrednim sąsiedztwie bramy. Postulujemy o wykreślenie ścieżek pieszych z terenów zajmowanych przez garaże oraz miejsca parkingowe.
W Obszarze MW.8
Plan zakłada maksymalną wysokość zabudowy 25 m dla tego terenu. W efekcie może powstać budynek wyższy o 6,5 m od budynku wielorodzinnego przy Lea 99, który będzie przylegać do niego od strony zachodniej. Spowoduje to: ograniczenie naturalnego światła w szczególności dla mieszkań z wyłączną ekspozycją okien na zachód, ograniczy przewietrzanie, zwiększy smog, ograniczy dostęp do deficytowych miejsc parkingowych zarówno od strony podwórka z ul. Chmiela jak i ul. Lea, ograniczy potencjalną inwestycję w fotowoltaikę na dachu i zaburzy funkcjonowanie kominów wentylacyjnych na dachuW obszarze Uz.1 w punkcie 2 po wyrazie „obiektów” dopisać wyrazy na „cele społeczne”,
Pełne brzmienie punktu po poprawce: „ Jako przeznaczenie uzupełniające dopuszcza się realizację obiektów na cele społeczne, kultury jako samodzielne budynki lub części budynków o funkcji podstawowej.”
Proponuje się maksymalną wysokość zabudowy do 14 m. nawiązującą do parametru obszarów: MWn/U.8 i MWn/U.9
Proponuje się dodać w par. 64 punkt 4 o treści: „Dla istniejącego budynku dopuszcza się rozbudowę i nadbudowę”
Uwagi ogólne i podsumowanie:
Zaproponowana koncepcja:
likwiduje wiele miejsc parkingowych.
niezwykle mocno ingeruje w prywatną własność promując jednocześnie deweloperów i spółki biznesowe.
Wysoka i intensywna zabudowa znacząco wpłynie na przewietrzanie miasta.
Brak zdecydowanej planistycznej ochrony budynków modernistycznych przy ul Lea wpisujących się w cenny historyczny krajobraz architektury.
Ustalone linie zabudowy krzywdzą prywatnych właścicieli posesji położonych na ulicach Zarzecze i Szlachtowskiego
i ograniczają w nieuprawniony sposób dysponowanie własną nieruchomością.
Krzywdzące wyznaczenie obszarów pod Zieleń Urządzoną na prywatnych działkach.
Włączenie ul. Lea do obszarów KP/1 i KP/2 doprowadzi do paraliżu komunikacyjnego.
Na terenie znajdującym się pomiędzy ul. Lea, Kunickiego, Zarzecze i Armii Krajowej przeważa budownictwo jednorodzinne i wielorodzinne o niskiej intensywności dlatego należy zachować charakter tego obszaru.
Wizja właścicieli nieruchomości całkowicie się rozmija z wizją zawartą w koncepcji planu.
Plan nie wyklucza powstania “Patodeweloperki” w formie budynków usługowych funkcjonujących jako mieszkania na wynajem ze znacznie niższym współczynnikiem miejsc parkingowych
Strefy zieleni na planie w południowej części ul. Lea graniczą z ulicami - zamiast stanowić odosobnione od hałasu i smogu enklawy
Plan koliduje z postanowieniami ratyfikowanej przez Polskę Europejskiej Konwencji Krajobrazowej, będącej częścią działań Rady Europy w zakresie ochrony naturalnego i kulturowego dziedzictwa, planowania przestrzennego i kształtowania środowiska. Zrywa z dotychczasowym kameralnym i historycznym charakterem dzielnicy Bronowic proponując monumentalny chaos.
Plan nie przewiduje zabudowy i terenów pod nowe żłobki, przedszkola i szkoły, placówki kulturalno - oświatowe i sportowe. Dotychczasowe deficyty w tym zakresie nawet zwielokrotni poprzez jednoczesne ograniczenie działalności oświatowej i wzrost liczby mieszkańców.
Masowe wywłaszczenia terenów prywatnych pod budowę dróg wymaganych do spełnienia warunków do utworzenia wysokiej zabudowy będą wymagały zmiany warunków kredytowych od prywatnych właścicieli / wspólnot / spółdzielni - doprowadzające kredytobiorców do problemów finansowych, ponieważ wygaśnięcie zabezpieczenia hipotecznego wskutek wywłaszczenia nieruchomości stanowi przesłankę do wypowiedzenia umowy kredytowej i postawienia zobowiązania w stan wymagalności.
Komentarze
Prześlij komentarz